תאורה - הרבה מעבר לאור

תאורה – הרבה מעבר לאור…

"בְּרֵאשִׁית בָרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָמַיִם, ואֵת הָאָרֶץ. והָאָרֶץ הָיְּתָה תֹהו וָבֹהו, וְּחֹשֶךְּ עַל-פְּנֵי תְּהוֹם; וְּרוחַ אֱלֹהִים, מְּרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמים. וַיֹאמֶר אֱלֹהים, יהי אוֹר; וַיהִי אוֹר"

חנוכה בפתח, ולא יכולתי שלא לחבר את חג האורים לנושא התאורה, מה גם שבריאת העולם החלה במילים "ויהי אור", על כן המשמעות כפולה: אור בהקשר של לראות ולגלות לנו פרטים ואור בהקשר של הארה המביאה לבהירות, להתבהרות ולאפשרות של סדר בתוך התוהו.

מהו אור, בעצם? זרם בהיר ובוהק של חלקיקי פוטונים, המגיע בצורת קרניים מהשמש או ממקור מלאכותי – מקור או אמצעי תאורה, כגון פנס או מנורה.

עלינו לזכור כי השמש היא מקור האור העיקרי על פני כדור הארץ  וקרינת השמש נובעת מהטמפרטורה הגבוהה שלה. כמו כן, גם נורת להט ביתית קורנת מאותה סיבה, אך הטמפרטורה שלה נמוכה יותר, לכן אורה נוטה לכוון הצבע האדום.

לתאורה יש משמעות רבה בהקשר לעיצוב ויצירת אווירה. חלק גדול מתפקיד התאורה הוא להדגיש ולהציג סצנות שונות שתוכננו מראש. לכן בבואנו לתכנן את התאורה בבית בזמן שיפוץ ו/או בנייה, חשוב לתת את הדעת על תכנון התאורה בשלבים המוקדמים של התכנון, עוד לפני שתכניות העבודה יוצאות לקבלן המבצע.

לתאורה יש תפקיד משמעותי לאופן שבו אנו חווים חלל: היכולת להכניס דראמה לחלל בנאלי, להדגיש אובייקטים מסוימים בעלי ערך אסטטי כמו יצירות אמנות, הגדרת צללים, ליצור תחושה של הגדלת חלל, לתת קצב ואווירה, להיות מסוגל לבצע את המשימות בנוחות בבית שלנו.

קיימים שני סוגי תאורה: תאורה טבעית, המתקבלת מפתחים וחלונות, ותאורה המגיעה ממקורות שונים, כמו סוגי נורות המפוזרות בחלל.

תאורה טבעית: אור טבעי הוא פשוט כמו שזה נשמע – האור שזורם לתוך חדר דרך החלונות, הצהרים ופתחים אחרים. כוחו של האור הטבעי משתנה לאורך כל השנה, וניתן לנקוט בצעדים שונים כדי להגדיל או להקטין את הכמות. תריסים, וילונות וגוונים יעזרו לווסת את כמות האור, כך שמתאפשרת התאמה של זרימת האור ויציאתו מהחדר. האור הטבעי גם קובע לנו את האווירה העיצובית בחלל, כלומר במידה וישנו יום סגרירי ואפור העיצוב יקבל משמעות שונה מיום שמש ומואר. כמות האור הטבעי חשובה מאוד בתכנון הבית ויש לתת לזה מקום מכובד, משןפ שיש גם אלמנט של חיסכון באנרגיה. בנוסף, אור שמש טבעי נותן תחושה של חמימות נעימה שלא ניתן לשכפל. 

תאורה מפוזרת: מגיעה מכמה מקורות שונים ובכלל זה גופי תאורה  תקרתיים, גופי תאורת קיר, גופי תאורה ריצפתים, והאור הזה הוא האור הכללי בחדר. יכולת השליטה על כמות האור היא בידינו – או על-ידי הצבת עמעמים, או בסוג האור שברצוננו לספק בחלל. ישנם סוגים של אורות, אותם נביא לחדר בהתאם לקונספט העיצובי. מנורת רצפה עם נורה הפונה לתקרה תספק אור שונה ממנורת שולחן עם אהיל מסורתי. מעצבי הפנים, בשילוב מעצבי תאורה, בוחרים את התאורה הספציפית המתאימה לאותו חלל ובהתאם לכך גם את כמות האור.

מעצבי התאורה בימינו משלבים, לרוב, בצורה הרמונית בין שתי תפיסות – התפיסה המסורתית והמודרנית. המסורתית מתייחסת  לשימוש בתאורה טבעית וליצירת אלמנטים, היוצרים את המראה וההרגשה של עיצוב הבית. לפיכך, לפי תפיסה זו, תפקיד התאורה הוא להאיר את האובייקטים הללו ובנוסף ליצר תאורה פונקציונאלית להארת הפעילויות של דיירי הבית. ואילו התפיסה המודרנית "מקדשת" את החלל ושמה אותו במרכז – תפקיד התאורה קודם כל להאיר את האלמנטים המייצרים את החלל, קרי – קירות, תקרה ורצפה. השימוש בגופי תאורה, לרוב, יהיה מינימליסטי, כאלו המשתלבים בחלל ולא ימשכו תשומת לב אלא ישרתו אותו.

תאורה בעיצוב ותאורה באופן כללי הם נושאים נרחבים, שיש לתת להם חשיבות רבה. אני ממליצה להיכנס לאתר של Thomas" " – עיצוב ותכנון תאורה ולקרוא את המאמר בהקשר להכנות נדרשות לתאורה בבית.

מאחלת חג חנוכה שמח ושתמיד נדע למצוא את "האור בקצה המנהרה".