המטבח לב הבית

המטבח לב הבית

מה צריך לקחת בחשבון בעת תכנון ורכישת מטבח חדש

הוא מזין את גופינו, מחשבותינו ואת נשמתנו. המטבח הוא לב הבית וככזה יש לו תרומה רבה. לא ניתן להתכחש לעובדה, כי המטבח הפך, במהלך עשרים וחמש השנים האחרונות, אחד החללים החשובים בבית המחבר את בני המשפחה, חברים, ועוד יותר כחלל בעל חשיבות בעיצוב הבית.

המטבח הוא חדר או חלק מחדר המשמש לבישול והכנת מזון. הפונקציה העיקרית של מטבח היא בישול או הכנת אוכל, אלא גם שהוא עשוי לשמש לאיחסון מזון, כלים, וחדר ישיבה של המשפחה. במהלך השנים, בעקבות שיפורים בעיצוב ובטכנולוגיה, הפך המטבח בחיי היום-יום לחדר המגורים. כיום המטבח נחשב לחדר המושקע ביותר בבית. לכולנו יש זיכרונות מהאימהות או הסבתות שלנו, כשהמטבח הממלכה שלהן, ואילו היום המטבח הפך להיות נחלת בני המשפחה כולה. מטבחים אינם חדרים שקטים ורגועים, הם חדרים מלאים באנרגיה, ארומה ומרקם. הם נוצרו עם מטרה, על מנת לספק לנו תוצרת מזינה והרבה כיף. המטבחים החלו להיות לא רק מקום בישול אלא מקום בילוי. בבניית בית חדש מושקעת מחשבה רבה בתכנון ועיצוב המטבח, וניתן לראות שישנן כמה מגמות עיקריות המשפיעות על עיצוב המטבח והבית בכלל: טכנולוגיה, קונספט עיצובי, טרנדים וגודל המטבח.

מאחר והמטבח הוא מקום פעילות ועבודה, חשוב שלא יהיו מכשולים בדרך ומכאן גם הדרישה, שלא יהיה ריהוט מטבח המפריע במעבר מפעולה לפעולה. ישנם כמה סגנונות עיצוב של מטבחים מבחינת העמדה של הארונות ומוצרי החשמל ומקומות ישיבה. כמובן שסגנונות אלו באו לתת מענה לגדלים שונים של חללי מטבח ולענות על פונקציות מסוימות. כשאנו מתכננים מטבח עלינו לקחת בחשבון את גודל החלל וכיצד להתאים את כל רהיטי המטבח כך שעדיין נוכל לפעול ללא הפרעה.

ישנם חמישה סוגי העמדה של ריהוט מטבחים :

מטבח טור- כל רהיטי המטבח מסודרים בטור אחד לאורך קיר. מצב זה אינו אופטימלי ונעשה רק בעת מחסור במקום.

מטבח דו טורי – מטבח בו ריהוט המטבח מסודר לאור שני קירות מקבילים. באחד התנור והכיור, באחר המקרר.

מטבח L – מטבח הלאורך שני קירות ניצבים.

מטבח U – מטבח המסודר לאורך שלושה קירות ניצבים.

מטבח אי – הקיים בעיקר במטבחים פתוחים – במצב זה ריהוט המטבח מסודר ברובו בצורת L או U, כאשר אחת הצלעות מופרדת משאר הריהוט והיא מהווה "אי", המפריד בין המטבח לחדר המגורים.

המרכיב היסודי בתכנון המטבח הם שלושת מוקדי העבודה הראשיים: הכיור, הכיריים והמקרר. החיבור בין שלושת מוקדים אלה יוצר את משולש העבודה. יש ליצור ציר פעילות נוח שיאפשר גישה מידית לכל אחד מהם. בבואנו להזמין מטבח חדש עלינו גם להתאימו לנוחות המשתמש מבחינת הנדסת אנוש. העבודה במטבח צריכה להיות יעילה ונוחה לכל בני הבית, כלומר: יש להתאים את משטח העבודה לגובהו של המשתמש העיקרי במטבח, חשוב לתכנן את המטבח לפי מידותיו של המשתמש על מנת שהגישה לארונות תהיה נוחה. חשוב לדאוג שהכיור והכיריים יהיו ממוקמים על אותו משטח עבודה לנוחות המשתמש., קיימים פרמטרים נוספים שיש להתחשב בהם בתכנון המטבח, ולכן חשוב להיעזר באיש מקצוע (מעצב פנים, מעצב מטבחים וכו') על מנת להגיע למטבח האופטימלי שיענה לפונקציות הנדרשות.

טיפ חשוב: בעת רכישת מטבח, עשו רשימה של כל הכלים שיש לכם, מוצרי חשמל שרכשתם עם הזמן או מתכננים לרכוש, קחו אותם בחשבון ומקמו אותם כך שיהיה נוח להשתמש בהם.