עיצוב לחיים טובים

עיצוב לחיים

פונקציונאליות – עיצוב לחיים טובים

היכולת להעניק לחלל באשר הוא משמעות עיצובית, ולהתאימו לסביבה הפיזית אנושית, נחשבת בעיני להצלחה. חלל שמעוצב היטב ועונה על צרכי המשפחה, לא רק מתפקד טוב, אלא גם משקף את האישיות והלך הרוח של המשפחה. על מנת ליצור זאת, קיימים פרמטרים רבים, אחד מהם הוא פונקציונאליות.  

האם קיים עיצוב פונקציונאלי? כמובן שאין תשובה חד משמעית ואנחנו, המעצבים, בדרך כלל משתמשים במושג הזה כחלק מ"האני מאמין", שעיצוב צריך להיות לא רק יפה, אלא גם לשרת את המטרה שלשמה בעצם בחרו בנו.

מה זה פונקציונאליות? פונקציונאליות היא גישה, השמה את הדגש בביצוע ובתפקוד: ולטר גרופיוס מייסד הבאוהאוס טען, שעיצוב של אובייקט צריך להיות נשלט על ידי תפקודו:

 Form Follows Function, כלומר הצורה צריכה לשמש את הפונקציה. אנחנו לא מעצבים לשם היופי, היופי יגיע מהפונקציונאליות של העיצוב. הבאוהאוס היה, במובנים מסוימים, תגובת נגד לאקספרסיוניזם הרגשי, שדגל באסתטיקת העיצוב, ואילו האג'נדה שלו הייתה מבוססת על צורות פשוטות, קווים נקיים, רציונאליות ופונקציונאליות.

המחלוקות בדבר מהותו של הפונקציונליזם האדריכלי מתחילות עוד בימיו של ויטרוביוס, כאשר מתגלה המתח המובנה בין שלושת העקרונות האדריכליים: "שימושיות" "יציבות" ו"יופי". כבר בתחילתו של התכנון האדריכלי ועיצובו של מבנה, רוב האדריכלים והמעצבים מנסים לשלב בין השניים, למרות הניגוד לכאורה בין פונקציונאליות ואסתטיקה. השאיפה היא יצירת מבנים/חללים, המשלבים את שלושת העקרונות הבסיסיים שנמנו, כלומר מבנים יפים ויציבים, אשר ישרתו את היעוד לשמו הוקמו.

כמעט בכל פגישה עם לקוחות חדשים אני שומעת אותם משתמשים במושגים כגון פונקציונאלי, פרקטי, מודרני, מינימליסטי ובעיקר שיהיה מעוצב וחדשני. האם ניתן לשלב את הפונקציונאליות עם קונספט עיצובי ולהתאימו לחלל? שאלה שבעיני היא מורכבת, לכן יש להתייחס אליה בכמה היבטים.

כשאנחנו מתייחסים לעיצוב של חלל, אנחנו צריכים לשאול את עצמנו מה אנחנו (הכוונה ללקוח, כמובן) רוצים, ועל איזה צרכים הוא צריך לענות. ישנם שלושה פרמטרים, שבעיניי יש לתת להם דגש: תפקוד, מצב רוח ואישיות.  כלומר, יש לאסוף את הדברים מכל רחבי הבית, שגורמים לכם להרגיש טוב וללמוד אותם בקפידה, צבעים, אווירה וכדומה. אפשר לעשות זאת גם באמצעות מגזינים, והם ירמזו על איך הייתם רוצים שהבית יראה, ירגיש וישקף את האישיות שלכם. כמובן שכשאנחנו מדברים על עיצוב המשרת את החלל, יש להתייחס לגודל החלל, ריהוט, תאורה, צבעים, טקסטורות, נקודת מיקוד שתגרום לעין להימשך לשם. עיצוב פונקציונאלי יוצר בעצם , מצב רוח או הרגשה, ומצביע על האישיות של המשפחה שגרה שם.

על מנת ליצור חלל פונקציונאלי, לפני הכל, עלינו המעצבים להכיר היטב את המשפחה ולנסות אפילו "לחיות אותה": ליצור פרוגראמה, שמצד אחד תענה על הצרכים, ומצד שני תענה גם על הקונספט העיצובי. לא פשוט. אך ברגע שנתייחס לנקודות הבאות ניתן לעשות זאת:

מוקד – אם אין בחלל מוקד טבעי, ניתן ליצור זאת ע"י אביזר או פריט של אמנות או מונומנט מיוחד.

הריהוט: יש לבדוק האם הריהוט שקיים עונה על הפונקציות המתוכננות לחלל, ואם לא – יש להיפטר ממנו או להחליף אותו במשהו מתאים יותר.

התאורה: יש לבחור תאורה עבור הפונקציות של החלל, כל אובייקט או חדר ידרוש תאורה שונה.

סידור הרהיטים: יש לתכנן היטב את העמדת הריהוט בחלל, ולהתייחס לשקעי חשמל ומתגים קיימים כמו גם פתחי אוורור, חלונות ודלתות. במידה ומדובר בחלל חדש, יש לתכנן בקפידה לפי הצרכים והקונספט. במקרה של ריהוט קיים, יש למדוד את הרהיטים ולמקם אותם בתכנית, תוך שמירה על דפוסי התנועה המרכזיים פתוחים.

צבעים: צבע תמיד צריך לתמוך בנושא. פעמים רבות, את הצבעים המתאימים ביותר נמצא בדפוסים, טקסטורות, בדים ובכלל במקורות השראה, מהם אנחנו שואבים את החשיבה העיצובית. באופן כללי, עדיף לבחור שלושה צבעים בחלל: צבע דומיננטי, המשמש לרקע קירות ובדרך כלל עדיף שיהיה בהיר, אקססוריז שהם הצבע משני ויש להתאימם לקונספט העיצובי, וצבע נוסף המדגיש את התחושה והאנרגיה, אותן אנחנו רוצים להעביר.

אישיות: היכולת לתת את החותמת האישית שלכם בחלל יכולה לבוא לידי ביטוי ע"י אביזרים המאפיינים אתכם ואת מה שאתם. כגון: חפצי אומנות מיוחדים, אוסף של פריט כלשהו בעל חשיבות ועוד. כל אלה יתרמו לחלל את האישיות שלכם, והדבר החשוב ביותר לדעתהוא שאסור לוותר עליהם ולשלבם בחלל.

פונקציונאליות בעיצוב חלל חשובה ואף הכרחית, וביחד עם קונספט עיצובי, אשר מותאם לדרישות הלקוח, נחשבת להצלחה בעיניי ועיצוב לחיים טובים יותר.

חג שמח ומעוצב לכולכם.